Wat is Yoga?

“Het woord yoga heeft te maken met evenwicht, balans vinden in lichaam, gevoel en geest.”

“Bij hatha yoga bestaan de oefeningen uit lichaamshoudingen, ademhalingstechnieken en waarnemingsoefeningen.”

Lichamelijke oefeningen

Bij het doen van de lichaamsoefeningen gaat het om het goed gebruiken van de spieren. Sommige spieren worden aan het werk gezet in een yoga-houding, andere spieren kunnen ontspannen blijven. Door het goed gebruiken van de spieren zullen de houdingen makkelijker worden. Door spieren te rekken en te bewegen zal het lichaam soepeler worden. Goed voelen is hierbij belangrijk, het verschil voelen tussen spanning en ontspanning.

Ademhalingsoefeningen

Veel mensen ademen niet goed. We doen ademhalingsoefeningen om ons bewust te worden van de ademhaling en om de ademhaling te verbeteren.

Waarnemingsoefeningen

  We proberen met aandacht waar te nemen. Mensen zijn voortdurend aan het denken. Wij proberen onze gedachten te observeren en de gedachten die we voorbij zien komen los te laten. Dit kan ertoe leiden dat we de dingen meer kunnen waarnemen zoals ze zijn en niet zoals we denken dat ze zijn. We observeren het lichaam en de geest voor en na de yoga-oefeningen en kunnen onze bevindingen met elkaar delen om het bewustwordingsproces te bevorderen.

Lessen

Yoga is voor iedereen. Je wordt je bewust van je adem, ontdekt je eigen grenzen, vindt je balans en leert je ontspannen.

Lestijden

Ik geef op dinsdagavond in de Meijezaal van de Milandhof te Zegveld en op donderdagavond in de gymzaal van de Margrietschool, Oeralstraat in Woerden  Er is een les om 19.30 en om 20.45 uur. De lessen duren een uur. Je bent altijd welkom om een gratis proefles te volgen.  Graag wel even bellen  of emailen.  Telnr. 06-12917489.

In de schoolvakanties is er geen les. Herfstvakantie 19 en 21 okt. Kerstvakantie 28, 30 dec. en 4, 6 januari

Benodigdheden

Voor de yogales moet je zelf een yogamatje meenemen. Bij liggende of zittende oefeningen is het fijn een handdoek over het matje te leggen. Ook een kussentje kan prettig zijn. Trek kleding aan waarin je gemakkelijk kunt bewegen. Voor de eindontspanning is het goed warme kleding of een dekentje bij je te hebben.

Kosten

De kosten van de lessen 27 euro per maand, aan het begin van de maand over te maken op banknummer NL76INGB0000017664. Bij starten midden in de maand wordt het bedrag aangepast. Losse les is €9,50, knipkaart 10 lessen is €90. Wel tevoren aanmelden om te kijken of er plek is. Maandabonnementen gaan hierbij voor.

En verder…

Verder geef ik ook les bij JBM Woerden op de maandagochtend. Zie voor opgave, tijden en kosten hun website.

Docent

Mijn naam is Marti de Ridder, ik ben geboren in 1959 en woon samen met mijn man in Woerden. Onze drie kinderen zijn opgegroeid in Woerden en inmiddels uitgevlogen. Ik heb in mijn loopbaan altijd met kinderen gewerkt, in het jeugdwelzijnswerk, in het onderwijs en momenteel op een buitenschoolse opvang.

Ik ben met de opleiding tot yoga docente begonnen omdat ik yoga fijn vond om te doen, ik leerde mijn lichaam beter kennen en ervoer meer rust en ontspanning.

Yoga…

betekent voor mij leven in open aandacht, de balans bewaren, het zoeken naar mijn werkelijke ik.  Door het doen van yoga oefeningen probeer ik mijn lichaam in goede conditie te houden, me bewust te zijn hoe mijn lichaam aanvoelt en mijn geest te onderzoeken. Buiten mijn yogamat probeer ik minder te oordelen, mijn eigen kleine ego soms los te kunnen laten en me verbonden te voelen met het grotere geheel in de wereld.

Tijdens de opleiding ontdekte ik dat yoga nog veel meer inhoudt, namelijk een zoektocht naar wie ik wezenlijk ben. Ook het lesgeven zelf begon meer voor me te leven. Ik vind het mooi als mensen aangeven dat ze de yoga als weldadig ervaren. Dat kan zijn doordat ze ontspanning ervaren of dat ze beter om kunnen gaan met lichamelijke of psychische ongemakken. Zelf voel ik me vaak rustiger na het geven van een yogales.

Marti voor Yoga

In mijn lessen probeer ik altijd aan te sluiten bij de mogelijkheden van de deelnemers. Als iemand niet makkelijk op de grond kan zitten, pakken we er een stoel bij. We beginnen met kleine oefeningen, die langzamerhand wat uitgebreid worden. Steeds proberen we waar te nemen hoe een houding aanvoelt. Veel aandacht gaat naar de adem en adembeweging. Verder proberen we onszelf van binnenuit waar te nemen tijdens het stilzitten. Wat speelt zich af in onze geest? Hoe kunnen we onze gedachten en ons gepieker wat meer loslaten?

Contact